Kalle Kaikesta voi kiistellä, kriittisestikkin mutta kohteliaasti ja toisen ajatusta kunnioittaen.

Taksilain muutos.

Taksilaki sitten uudistuu; mitä seuraa, tuskin mitään muuta kuin, että, asiakkaan tulee, ensinnäkin kysyä etukäteen matkan hinta; taksamittarista huolimatta. Kuitin saanti...jne.

Tämä käytäntö on ollut etelä-naapurissamme jo yli parikymmentä vuotta. Siellä asiakkaan on täytynyt olla aina hintatietoinen, tai muuten tyhmää sakotetaan.

Säädös; millä hyvänsä autolla voi toimia taksina, kysyntä karsii melko nopeasti epäkelvot pois. Samoinkuin Tallinnan rikshat; vain umpitumpelo hyppää sellaisen kyytiin.

Mitä veronkiertoon tulee, verotuskäytäntö loppuviimeksi näyttää tulevaisuuden. Varsin tavallista mm Tallinnassa on kuskin kysymys; ajetaanko mittarilla vaiko ilman, taksamittari siellä ei ole ehdoton pakko. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Maaseudulla taksipalvelut tulevat paljon paremmiksi.

Iloiset matkat Latvian alkomarkkinoille on jo etukäteen myydyt.

Punainen Suomi hieman pinkkiintyy.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Muuan blogisti kyseli eilen hallituksen aikaansaannoksista. Tämä taksilaki on hyvä esimerkki rohkeasta norminpurkutalkooteosta. Kun ajatellaan kuinka paljon yleisesti ottaen miltei joka alueella on kontrolli ihmisen arjesta lisääntymässä, niin kaikkea tätä vastaan "sotiva" taksamittaripakon poistuminen on miltei käsittämätöntä, hyvä juttu kuitenkin.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Norminpurkutalkoot" on näppärä slogan jolla voidaan perustella melkein mitä tahansa, kukapa turhien normien purkamista nyt vastustaisi. Aika näyttää mutta taksilain muutos johtaa todennäköisesti asiakkaan kannalta huonompaan suuntaan: Hinnoittelun vapautuessa tulevat mukaan suorat kusetukset kuten kaikkialla muuallakin, hinnat nousevat ja ainakin landella saatavuus hiljaisina aikoina heikkenee kun päivystysvelvollisuutta ei enää ole.

Kohtalaisen hyvin toiminut järjestelmä romutetaan ideologisista syistä vaikka sitä olisi voinut petrata vain pienillä fiilauksilla.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Harvoin kilpailu hintoja on korottamassa. Hinnat ovat olleet tosi reippaat tähän mennessä, kun joka toinen suhari ajaa Mersulla. Veikkaan, että edullisia vaihtoehtoja tulee rinnalle ja se luo painetta hinnan alennuksille kautta linjan.

Ihmiset ovat tottuneet siihen, että taksikyydin kohdalla ei tarvitse ottaa selvää hinnasta, mutta kyllähän ne hintalaput kaupoissakin ovat hyllyjen reunalla näkyvillä valintaa varten ja jos tilaa vaikkapa pizzan kotiin puhelimella, niin toki siinäkin vaiheessa hintaa tiedustellaan. Jos kaikissa asioissa olisi aina totuttu siihen, että kaikella on vain yksi oikea hinta, niin jopa ruokakauppojen välistä hintakilpailua kavahdettaisiin.

Tuollainen "päivystysvelvollisuus" on yksi hintoja korottava byrokokratian osa. Markkinataloudessa on yleensä tarjolla sitä, mistä on tarvetta. Kyllä tämä lainalaisuus tulee koskemaan myös maaseutujen taksimatkoja. Monilla pienillä paikkakunnilla taksikuski on kaikkien tuttava eikä tilausta ole nytkään tehty minkään keskuksen kautta, vaan soitettu suoraan "Larelle" tai "Veksille".

Käyttäjän UffeNordstrm kuva
Uffe Nordström Vastaus kommenttiin #4

Jaa että oikein Mersulla ajaa.
Tietämättömälle voin kertoa että taxiauton hankintahinta ei todellisuudessa ole kovinkaan monta prosenttia liikevaihdosta, joten sillä ei ole suurtakaan merkitystä taksaan.
Toisekseen on huomautettava että turvallinen auto on myöskin matkustajan turvallisuus kysymys.
Kolmanneksi, myös kuljettajan viihtyvyys työpaikallan on merkittävä. Varsinkin kun sillä työpaikalla joutuu viettämään huomattavasti pitempiä päiviä kun joku 8 tuntia, saadakseen edes jonkinmoisen palkan.

"kyllähän ne hintalaput kaupoissakin ovat hyllyjen reunalla" Kyllä niin ovat ja niin ovat myöskin taxeissa. Lappu missä kilometrihinta sekä odotustaksa on mainittu.
Asiakkaan vaan pitää tietää miten pitkä tilattu matka on sekä arvioitava mahdolliset odotukset sekä pikkasen ynnätä niin hinta on siinä. Eihän tämä helppoa koskaan ole ollut mutta miten se tämän uudistuksen jälkeen paranis ei ole minulle selvinnyt. Tuleeko kyseiset hintalaput jatkumaan vai pitääkö vaan heittää hinta hatusta.

Tottakai myös päivystys nostaa hintoja. Samahan pätee kaikessa. Se että haluaako suuri enemmistö päivystyksiä vai on se kysymys.
Minulle kuitenkin sopii pieni hinnankorotus että saan sen taxin tai terveyspalvelun tarvitessani myöskin yöllä, on se sitten markkinataloutta tai ei.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #5

"Tietämättömälle voin kertoa että taxiauton hankintahinta ei todellisuudessa ole kovinkaan monta prosenttia liikevaihdosta, joten sillä ei ole suurtakaan merkitystä taksaan."

Eli hinnoissa on "ilmaa" reippaan puoleisesti.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #4

Taksiala tuntuu olevan eri mieltä veikkauksesi kanssa hintojen laskemisesta.

Erään tuttavani, yksinasuva nainen, piti lähteä synnyttämään 100 km:n päähän, olisko ollut joku tiistaipuoliyö. Mahdollisuudet on soittaa Larelle tai Veksille tai sitten taksinumeroon josta palvelun sai nopeasti ja luotettavasti.

Paljonko päivystysvelvollisuus nostaa taksikyytien hintoja tai paljonko hinnat laskevat kun velvollisuus päättyy ei varmasti ole kenenkään tiedossa. Oma veikkaukseni on, että asialla ei ole mitään merkitystä taksimatkan hintaan.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #6

Se vasta olisikin ihme, jos määräsäännellyn alan lobbarit kertoisivat hinnoissa olevan laskuvaraa. Omasta puolestani näen asian niin, että taksialan väittämä alihinta ja korotuspaine on yhtä lailla ongelma, kuin mahdollinen ylihinta. Kyllä taxille kuuluu reilu korvaus palvelustaan, siinä kuin muillekin.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #6

"Taksiala tuntuu olevan eri mieltä veikkauksesi kanssa hintojen laskemisesta."

Tietysti. Niin AY-liikekin on sitä mieltä, että palkkoja pitää korottaa.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #8

Maxin ja Juhan point well taken. Voihan olla että tuo on vain edunvalvojien propagandaa mutta mitään todellisia kustannusarvioita en ole löytänyt myöskään toiselta puolen. Oikeasti kukaan ei tiedä mitä hinnoille ja haja-asutusalueiden palveluille tulee käymään.

Palataan asiaan kun tilanne vakintuu alkuhässäkän jälkeen.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #10

Ei tiedä kukaan. Erona vain se, että jatkossa ne muodostuvat markkinalla oikein, eivätkä lobbarin ja virkamiehen keitoksena.

Käyttäjän JussiNummelin kuva
Jussi Nummelin

Melko monella on käsitys että nykyiset taksihinnat eivät joustaisi alaspäin. Ne ovat kattohintoja, ja nyt tämä poistuu. Kilpailluilla alueilla saattaa jolle vuorokauden ajalle tulla alempia hintoja, muualla ei. Uskallan näin väittää. Haja-asutusalueilla tulee olemaan vaikempaa saada taksia viikolla ja varsinkin öisin.

Toinen iso asia on myös se että lakimuutoksella tapetaan ns perinteinen yksityisyrittäjyys. Jäljelle tulee jäämään muutama iso firma jotka myyvät jonkinlaista francising osuutta ”yrittäjille”, vastineeksi saa esim taksivälityspalvelun. Isot firmat ovat jo olleet kaupungeissa mutta nyt ne leviävät muualle.

Iltapäivälehdet kertovat miten voit joutua ”huijatuksi” Tallinnassa, sama matka 25€ kun toinen vei 9€. Nyt tämä ”huijaus” tulee suomeen. Kyse ei tietenkään ole huijauksesta vaan ”kilpailusta”.

Taksiala kaipaa/kaipasi uudistamista, sekin oli selvä homma. Ummehtunut lupakulttuuri tiukkoine rajoitteineen ja ”perintölupineen” ei ollut tästä maailmasta sekään.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Toinen iso asia on myös se että lakimuutoksella tapetaan ns perinteinen yksityisyrittäjyys."

Tuo on ehkä se tärkein juttu. Samat ihmiset jotka kiroavat vähittäiskaupan duopolia tai Carunan monopolia toivottavat tervetulleeksi tilanteen jossa pari-kolme isoa ja todennäköisesti ulkomaisia yhtiöitä hallitsevat markkinat.

https://yle.fi/uutiset/3-9696853

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Kuten joku ylempänä totesi jo aiemmin taksibisneksen aloittaminen ei vaadi suuria investointeja, varsinkaan tämän uudistuksen jälkeen.

Siitä seuraa, ettei alalle synny sellaista oligopolitilannetta, duopolitilanteesta puhumattakaan, kuin kaupanalalle.

Tässä unohtuu luvanvaraisuuden poistuminen ja keskitytään vain tuohon hinnan vapauttamiseen. On aivan eri tilanne, kun kuka tahansa voi mennä 80-luvun Toyota Corollalla kyttäämään pokaa vaikka lentoaseman terminaalin edestä. Sitä ei mikään "duopoli" tule estämään. Tai muuten se saa hinnoitella itsensä tosi halvaksi, ja sehän se vasta kuluttajan etu olisikin.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Janne varmaan näpyttelee nämäkin kommentit kotimaisella päätelaitteella... Jos muut tekevät halvemmalla ja/tai parempaa kuin suomalaiset, niin miksi en saisi ostaa sitä? Onnibusin tuoma muutos bussiliikenteessä on hyvä muistutus kilpailulle avaamisen vaikutuksesta. Ja kyllä siinä tietysti se perinteinen yhden linja-auton yrittäjä joutuu ahtaalle, jos tehokkaampi toimija tulee ajamaan samaa linjaa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #15

Onnibussi painoi siinä sivussa myös VR:n taksat alas. Junalla matkustaminen on nykyään useilla reiteillä puolta halvempaa kuin kymmenen vuotta sitten.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #15

Max asuu Espoossa ja on varaa valikoida kyytinsä.
Janne asuu Kemiönsaarella josta hiljaisten aikojen kyydit häipyvät jos ei, Kuikan mukaan, osaa kilauttaa kavereille.

Jotenkin kuvaavaa että keskustelu siirtyy päätelaitteisiin tai pitkänmatkanbusseihin kun kyse on paikallisesta palvelutarjonnasta ja sen häviämisestä.

Maxille tiedoksi että jostain syystä se onnibusskaan ei kulje Kemiönsaaresta Sauvoon. Sehän ei tietenkään Espoossa kiinnosta koska markkintalous.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #20

Alkaa se kulkea, jos on kysyntää.

En nyt lainkaan ymmärrä miksi ison yhtiön toimet Espoossa vaikuttaisivat Kemiönsaarella mihinkään suuntaan. Miksi paikalliset taksit eivät jatkaisi siellä?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #21

"En nyt lainkaan ymmärrä miksi ison yhtiön toimet Espoossa vaikuttaisivat..."

En nyt lainkaan ymmärrä kysymystä koska kyse on uudesta taksilaista eikä yhtään ison yhtiön toimista juuri Espoossa.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #22

Niin mikä siinä uudessa laissa aiheuttaa nykyisten taksiyrittäjien katoamisen Kemiönsaarelta? Mikä estää jatkamasta tasan tarkkaan niin kuin ennenkin, sillä erotuksella etteivät saa enää sopia keskenään hinnoista?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #23

Luuletko Max oikeasti että taksiyrittäjät ovat tähän mennessä keskenään sopineet hinnoista? Osa yrittäjistä jatkaa ja kesällä mökkikautena takseja on runsaasti liikkeellä. Se mikä muuttuu on, että marraskuisena tiistaiyönä et taksia saa.

Landella taksikyydin tarvitsija on yrittäjälle satunnaista ylimääräistä tuloa, se perustulo on tullut kela- ja koulukyydeistä. Nyt kelakyydit poistuvat paikallisilta ja tilalle tulee iso firma joka kuorii nämä rusinat pullasta verovaroilla. Ne eivät päivystä huonoina aikoina ja paikalliset kuolevat pois. Vähän kuin se S-market, joka tappoi keskustan kivijalkaliikkeet. Markkinataloutta, eiks ni?

Asiakkaat kärsivät mutta mitäs siitä koska norminpurkutalkoot ja ökymersuissaan ajelevat taksikuskit.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #24

Miksi se iso firma haluaisi Kemiöön tuppautua, kun ei siellä nytkään ole ollut. Kaitpa se paikallinen yrittäjä aivan samoin voi jatkaa kelan ja koulujen kanssa. On niitä kyytejä tähänkin asti kilpailutettu ja isolla firmalla on suuret kiinteät kulut. Paikallinen yrittäjä on paljon kilpailukykyisempi siellä kotipaikallaan. Tässä asetelmassa ei ole mitään verrattavissa kauppoihin. Vaikuttaa turhalta muutosvastarinnalta. Kun AINA on ennenkin ollut näin ...

Käyttäjän UffeNordstrm kuva
Uffe Nordström Vastaus kommenttiin #25

En tiedä Kemiön tilannetta Kela-kyytien hinnoittelusta mutta pääkaupunkiseudulla tullaa näkemään vielä suuria muutoksia. Kuitenkin voisin kuvitella että Kemiössä kyseiset Kela-kyydit ovat suurelta osin aika pitkiä kyytejä jolloin kiinnostus niihin varmastikin löytyy myöskin muilta kun paikallisilta.
Iso yritys suuret kiinteät kulut ja suuri liikevaihto.
Pieni yritys pienemmät kulut mutta pienempi on myös liikevaihto.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #24

En tiedä ovatko tosiasiassa tehneet muodollista sopimusta, mutta sillä ei kartellin olemassaolon kannalta ole oikeastaan merkitystä. Kun kilpailuvirasto tutkii ja tuomioistuin tuomitsee kartelliepäilyjä, riittää että hinnat ovat de facto harmoniassa keskenään. Ei siinä vaadita kirjallista sopimusta todistusaineistoksi. Kokemukseni mukaan Taksit Suomessa osallistuvat hyvin suurelta osin kartelliin, koskien yksittäisten ajojen hinnoittelua. Pitkissä ajoissa ja firmojen toistuvissa kyydeissä olen havainnut vaihtelua. Vastaukseni siis on, että sopivat hinnoista, koska noudattavat lähes yksissä tuumin korkeinta sallittua taksaa.

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

En oikein usko tuohon, Janne Salosen skenaarioon.
Olen tilannut taksin Peipsijärven Kallasten kylässä, vuotavan renkaan korjaamiseksi. illalla klo 20.00 Taksi tuli puolen tunnin sisään ja kun kysyin; kukahan korjaisi, taksari hoiti heti homman, soitti tutulleen ja ajelimme sinne. Rengas paikattiin, rengasfirman ja taksin yhteiskulut 40,00€.
Jos joku haluaa tietää, kuinka syrjäinen paikka Kallaste on; käyttäköön googlea.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tuosta saatavuudesta tuli mieleeni, että viime vuosikymmenellä Shanghaissa asuessani siellä ei joskus viitsinyt kävellä kadulla liian hitaasti, koska muuten oli taksi toisensa perään huutelemassa ikkunasta, että "minne matka".

Käyttäjän Kalle kuva
Kalle Pohjola

No, tietenkin nykypäivin Eestissä homma toimii osin noin mutta sitten sen taksin sivuikkunan tekstin lukiessa ja tai sen puuttuessa pitää tehdä johtopäätöksensä.
Eestiläisestä taksiliikenteestä (pl rikshat), ei minulla ole moitteen sanaa. Minulla on numerot (luotettavat), joihin soitan, ei ole ollut ongelmia.

Toimituksen poiminnat